Do N-of-1 study designs face the challenges heterogeneity, low sample size and low treatment compliance rate in forensic psychiatric sports therapy?
Vanessa Reimer, Martina Kanning
Universität Konstanz, Deutschland
Background
There is some evidence about effects of sports therapy in forensic settings. These evaluations studies are often group RCTs (randomized controlled trials), whose findings are mainly based on averaged results. Thus, they do not adequately address that forensic patients are unique due to their complex psychopathology (Ross et al., 2016). Further, existing evaluation studies face the problems of low sample sizes and low compliance rates, which are common circumstances in forensic psychiatric sports therapy and could be similar in elite sport. To address these challenges and to adequately evaluate the effects of sports therapy it could be worthwhile to focus on within-subject relations by using N-of-1 studies. This methodological discussion addresses the specific circumstances of forensic settings and presents possibilities and limitations of N-of-1 studies to evaluate effects of sports therapy
Evaluation studies in forensic psychiatric sports therapy face the following challenges: heterogeneity of patient’s psychopathology (Ross et al., 2016), low sample size and low compliance rate (Wynaden et al., 2012). According to “heterogeneity”, N-of-1 studies are able to investigate intra-individual variability in sport therapy effects (Zuidersma et al., 2020) psychiatric patients show (Ross et al., 2016). Second, low sample size in psychiatric sports therapy groups lead to low statistical power in evaluation studies (Button et al., 2013). An N-of-1 study uses data assessments over a long time (time-series data) which increases the power of the study (Zuidersma et al., 2020). However, assessing data over a long period puts high requirements on forensic psychiatric patients due to their low capacity of motivation (Ross et al., 2016). Third, former evaluation studies showed low compliance rates of forensic patients. N-of-1 studies might face this challenge due to personalized feedback that motivates the patient to endure until the end of the study or due to ABA-designs or observational study designs (Zuidersma et al., 2020).
Conclusion
To evaluate sports therapy in forensic psychiatry settings, N-of-1 studies might be worthwhile to supplement existing evaluation designs. Because they address the challenges of evaluation studies in forensic sports therapy more adequately. Nevertheless, they are associated with limitations. Future studies should address the question of how the implementation of N-of-1 study designs in forensic psychiatric patients can be optimized.
Kompetenzmodellierung athletischer Führung
Dominik Bentler, Carina Flöttmann, Günter W. Maier
Universität Bielefeld, Deutschland
Einleitung
Die Wirkung und Effektivität von Führung (-personen) insbesondere in Mannschaftssportarten hat in den letzten Jahrzehnten Interesse der Forschung geweckt (Cotterill et a., 2022; Fransen et al, 2017). Neben der Sportpsychologie hat die Forschung zu Führungspersonen auch in anderen Teildisziplinen, z.B. Organisationspsychologie, eine lange Historie (Derue et al., 2011). Die bestehenden Führungsmodelle fanden auch im sportpsychologischen Kontext Anwendung und werden häufig in die vier Kompetenzbereiche der aufgabenbezogenen, sozialen, motivierenden und externalen Führung unterteilt (Maechell et al., 2020). In der aktuellen Forschung werden diese vier Kompetenzbereiche zwar definiert, jedoch fehlt es an konkreten Verhaltensweisen um eine Anwendung der Modelle in der sportpsychologischen Praxis sicherzustellen. Die vorliegende Studie erweitert daher erstens den aktuellen Forschungsstand der abstrakten Führungskompetenzmodelle durch die Zuordnung konkreter Verhaltensweisen. Zweitens wurden die Ergebnisse über einen anforderungsanalytischen Bottom-Up-Ansatz ermittelt, bei dem strukturierte Interviews mit Sportlern und Trainern zur Informationssammlung durchgeführt wurden. Drittens liefern die Ergebnisse dieser Studie eine Grundlage für die Förderung und Entwicklung von Führungsspieler*innen im sportpsychologischen Anwendungsbereich.
Methode
Im ersten Schritt wurden mit strukturierten Interviews mit N = 9 Fußballspielern und N = 3 Trainern (100% männlich) in einem NLZ konkrete Verhaltensweisen von Führungsspieler*innen gesammelt. Gemäß Westhoff und Koch (2012) können ab einer Stichprobe von acht Personen umfassende Anforderungsprofile abgebildet werden. Durch gezielte Fragen zu Führungsspielern (z.B. „Was macht einen Führungsspieler in der Mannschaft aus?“) konnten insgesamt 28 Kompetenzverhaltensweisen (z.B. andere Personen motivieren zu können) mittels qualitativer Inhaltsanalysen (Mayring & Fenzl, 2019) ausgewertet werden. Im zweiten Studienabschnitt wurde in einer quantitativen Befragung mit N = 55 (75.9% männlich, 24.1%weiblich, MAlter = 26.09, SDAlter = 7.54) aktiven Fußballer*innen durchgeführt. Die Teilnehmenden wurden gebeten einen Führungsspieler mittels der zuvor ermittelten 28 Verhaltensarten zu bewerten. So wurde eine empirische Überprüfung über Pfadmodelle mit bestehenden Führungskompetenzmodellen durchgeführt.
Ergebnisse
Von insgesamt 23 der 28 Verhaltensweisen konnte signifikante Korrelationen zu mindestens einer übergeordneten Führungskompetenz (aufgabenbezogen, sozial, motivierend und extern) ermittelt werden. Diese 23 Verhaltensweisen wurden anschließend in ein Pfadmodell übernommen, welches auf den bereits bestehenden Kompetenzmodellen aus aufgabenbezogener, sozialer, motivierender und externaler Führung besteht und so eine parallele Betrachtung der Verhaltensweisen sowie inkrementelle Werte der einzelnen Verhaltensweisen ermöglicht. Die Pfadanalysen zeigte, dass 17 Verhaltensweisen einen bedeutsamen Zusammenhang zu mindestens einer der übergeordneten Führungskompetenzen aufweisen. Die meisten dieser Zusammenhänge bestanden zwischen den Verhaltensweisen und aufgabenbezogener Führung, gefolgt von externer Führung, motivierender Führung und sozialer Führung.
Diskussion
Die Studienergebnisse ergänzen den aktuellen Forschungsstand, indem den bestehende Kompetenzmodellen (Maechell, Loughead und Beckmann, 2020) inhaltliche Verhaltensweisen zugeordnet werden und somit Ansatzpunkt für die Konzeption von Führungsspielerentwicklungsprogrammen darstellen. Obwohl im ersten Studienteil durch Interviews 28 Verhaltensweisen ermittelt wurden, ließen sich durch die quantitative Umfrage lediglich 17 Verhaltensweisen als bedeutsam für Führungsspieler bestätigen. Die Ergebnisse der Studie bietet sowohl Anknüpfungspunkte für zukünftige Forschung, als auch Implikationen für den sportpsychologischen Anwendungsbereich.
Positive Psychology in Sports: Relationships between Character Strengths and Athletic Performance Levels of Team Athletes
Nina Riedl, Stefanie Klatt
German Sport University Cologne, Germany
One major area of positive psychology is concerned with how individual strengths and talents can be fostered and applied to attain various positive outcomes (Seligman, 2011). In this regard, Peterson and Seligman (2004) created a classification of positive personality traits, which are referred to as the 24 Character Strengths (CS). The relevance of these CS is corroborated by the results of numerous studies relating CS to well-being (e.g., Martínez-Martí & Ruch, 2014; Wagner et al., 2020) as well as various performance-related outcomes. These include satisfaction, self-efficacy, commitment, and direct performance measures in the work and the academic context (e.g., Littman-Ovadia et al., 2017; Weber & Ruch, 2012). While the CS seem to be highly relevant in different areas of life, they have not yet been examined in the context of sports. Thus, the aim of this study is to explore the relationships between the 24 CS and the athletic performance levels of team athletes. To this end, an online survey was conducted collecting information on participants’ demographic and sport-specific background. Additionally, the 24 CS were assessed using the German version of the 120-item VIA Inventory of Strengths (VIA-IS; VIA Survey; Peterson & Park, 2009; Peterson & Seligman, 2004). All VIA scales show at least acceptable internal consistencies (Cronbach’s α = .60 - .84), apart from the leadership scale (α = .52). The data of 369 participants (131 female; meanage = 25.07 years, SDage = 5.9 years) is analyzed. All participants are active team athletes, competing on different performance levels, ranging from international competitions and the highest German leagues to the lowest leagues respective to their sport. Different main sports were indicated by the participants, including soccer (67%), handball (12%), volleyball (10%), basketball, beach volleyball, and field hockey. The relationships between team athletes’ CS and their athletic performance levels will be analyzed using multiple regression models, and the results of these analyses will be presented. Next to implications for future research, the discussion will focus on the practical relevance of the study’s findings. Possible relationships between athletic performance levels and certain CS may point to interesting starting points for interventions. That is because the CS are understood to be changeable and trainable and, therefore, represent more valuable target variables for interventions (Harzer, 2016), in contrast to traditional stable personality traits, whose practical relevance is oftentimes limited to the selection of athletes for certain teams or programs (Allen et al., 2013).
...who is the fairest dancer of them all? A naturalistic lens model study on the judgment of dance performance
Katharina Geukes1, Vivien Hecht1, Till Utesch1, Bettina Bläsing2, Mitja Back1
1Universität Münster, Deutschland; 2Technische Universität Dortmund, Deutschland
Success as a dancer is closely associated with positive dance judgments by perceivers. Although dancers’ physical appearance (attractiveness, style) might affect dance judgments beyond dance-specific attributes (technique, expression), they have largely been unconsidered in previous experimental studies. In these studies, researchers mostly used edited stimulus material with reduced information (e.g., stick figures, point-light displays, black-and-white videos, silent videos). To contribute to a comprehensive explanation of dance judgments based on naturalistic stimulus material, we applied the lens model (Brunswik, 1956), an approach explicitly developed to predict the emergence of social judgments by multiple attributes. Therefore, video-records of 70 solo dance performances (i.e., a 25-second lyric Contemporary choreography) were (1) rated regarding dancers’ physical appearance, technique, and expression and (2) judged by 33 perceivers (i.e., 22 novices). Results of cross-classified mixed-effects models revealed that attributes of all domains were significantly related to dance judgements. Considered simultaneously, however, only dance-specific attributes within the technique (i.e., execution, β = .44, p < .001) and expression domains (i.e., roleplay, ,β = .11, p = .038; sovereignty, β = .15, p = .006) contributed to the prediction of dance judgments. Additional moderation analyses underscored the importance of perceivers’ expertise in judging dance because experts generally judged in a stricter fashion (β = -.18, p = .012) and used the execution attribute more strongly than novices (β = .13, p < .001). We discuss the lens model as suitable framework for a naturalistic approach to the study of dance, of aesthetic experiences, and of sports performances more generally.
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